dijous, 23 d’agost de 2007

Via Josephine - Dent d'Orlú - Cara Sud

El passat dissabte 11 d'agost, l'Adrien i jo ens vàrem escapar a fer aquesta via.

Mega-llarga (més de 1.000m), experiència interessant, la via no és gens complicada d'escalar, força fàcil i accessible.

Amb cordes de 60 no vàrem poder empalmar gairebé cap llarg, a més a més, la primera part és una escalada amb llargs flanquejos, que ho fan difícil.

La ressenya és força bona fins arribar a la Taillante, així que jo tant sols explicaré les parts que vaig trobar realment complicades: des del Taillante fins al cim i el descens.

Primer de tot no es refieu; la via està perfectament equipada fins a la R22, a partir d'aquí la cosa canvia, falten uns quants llargs amb poques assegurances, caldrà dur o un joc de tascons o uns quants friends per protegir alguns passos fins arribar a l'aresta i per realitzar-la.

I no son passos fàcils (IV i IV+), portareu moltes hores i a més a més, NO S'ACABA MAI... al final crec que vàrem fer unes 9 tirades des de la R22 fins al cim (rés de desencordar-se si no esteu ben forts físicament i de coco...)

Accés:

Cal arribar fins a Ax les Thermes i prendre la carretera cap a Orlu. Passem Olu i arribem a les forges d'Orlu. Just a l'entrada i a ma esquerra neix una petita pista asfaltada que ens durà fins al Pont du Bisp. En dos kilómetres arribem a un gran parking. Possibilitat d'acampar (2 € per tenda) i inclou zona de WC i aigua.

Aproximació:

Cal llevar-se molt aviat! (si no voleu fer el descens amb frontals). Aproximació llarga i DURA!. Res de 50' com diu la ressenya. Poseu-li 1h15' si aneu ràpids....

Cal agafar la petita carretera fins trobar un "passage canadien" (15'), espècie de pont amb barres "anti-vaques". Just al costat neix un sender marcat amb punts vermells que cal prendre.
Anirem pujant en ziga-zagues fins a un encreuament (35'), a la dreta s'accedeix al Pilier Sud, nosaltres hem de segir cap a l'esquerra. Anirem trobant alguna corda fixe per ajudar-nos a superar algun ressalt, sempre direcció Oest cap a un corredor o barranc (Couloir Capucin). El desnivell cada vegada és més dur, fins arribar al darrer flanqueig amb corda fixa que ens deixarà a peu de via. Trobarem el nom pintat (1h15').

La via:

Fins a la R22, ben fàcil, tant sols cal seguir els parabols. Atenció a la R1 de no seguir a la dreta (via ITHAQUE 6c+). A la R3 tampoc hem de seguir a la dreta (via ULYSSE 7a+). A l R13 trobem a l'esquerra la via L'ODYSSÉE (7a+).

Ok, arribem a la R22, la famosa "Taillante" amb la foto de "La Main" i un "peaso" patio que fa por.

Aquí comença el "sarao". Us explico com ho vàrem resoldre nosaltres.

Sortim un pel a la dreta i remuntem (III) uns 30m per sobre de matolls (delicat) i traça visible fins trobar la R23 (dos expansius amb baga). Tirada neta.

Anem a buscar el diedre fissurat (IV-) de la dreta i el seguim uns 30m fins trobar un gran pont de roca amb una baga (R24). Cap assegurança.

Seguim pel diedre fissurat (30m de IV-) fins al peu d'una canal-diedre que neix a la nostra dreta. A l'entrada trobarem la R25 (dos expansius amb una baga).

Cal atacar el diedre (es veu un parabol a uns 10m) fins arribar a l'aresta(IV). Girem a l'esquerra i seguim, superant un pas de IV+, una mica delicat i a protegir, fins trobar la R26 (dos expansius). Ull viu amb el fregament de les cordes.

Seguim per l'aresta, amb tendència a aprofitar la cara est uns 50 metres fins fer la R27 sobre un merlet. Cal protegir tot el llarg de IV-.

Seguim per l'aresta, uns 30m, buscant el "més fàcil" fins trobar la R28 (dos expansius d'alguna via de la cara est).

Cal seguir crestejant uns 45m, sempre seguint el fil, amb pasos de IV fins a trobar un enorme merlet abans d'un petit coll, on muntem la R29.

Desgrimpem el coll i seguim per la dreta, per les rampes de la cara est, fins trobar un parabol on fem la R30 (IV i uns 45m).

Finalment, la darrera tirada de 55m i IV fins aprofitar dos expansius per muntar la darrera R31.

D'aquí caminant fins al cim.

Descens:

Llarg de "collons" i moooooooooolt perdedor.

L'opció més fàcil es anar-hi amb dos cotxes i deixar un al parking de la cara Est.

L'opció xunga..... cal baixar del cim per la via normal fins arribar al Col de Brasseil (20'). Aquí cal seguir a la dreta, com si anéssieu a buscar alguna via de cara est.

Arribats al collet inferior (25'), podreu veure a la vostra esquerra tota la gran cresta que cal recórrer.

És la cresta de des Lamps. Cal resdeguir-la (NE) sense perdre alçada, una bona estona (55'). El camí està ben marcat. Acabada la cresta, trobareu un caminet, mig desdibuixat, que va girant (SE), i que sovint es difícil de seguir.

Arribarem a uns lloms d'herbes baixes (1h10'). Cal seguir encara una estona més el camí trepitjat, sense perdre alçada (1h40'). A la nostra dreta (S) veurem uns prats que s'endinsen dins el bosc.... aquí si que la cosa és difícil. No hi ha camí marcat!.

Cal deixar el principal i baixar "a sac" pel mig dels prats, sempre anant a buscar el prat que s'endinsi més en el bosc (1h50'). Fort pendent (vigileu molt si ja s´ha fet fosc).

Finalment, haurem d'entrar al bosc. Cal travessar-lo, sempre en baixada, fins amb molta sort creuar-nos amb el sender fitat amb VERMELL (2h) que primer flanqueja cap a l'oest fins a un petit riu i després baixa fent ziza-zagues inacabables fins al parking (2h45')!.

Trobar el caminet amb els frontals va ser una "xiripa" de les groses!

Prometo què, quan faci el Pilieur Sud, fito tota la baixada!!!!

Fotos gentilesa d'en Denis: http://fcorpet.free.fr/Denis/Orlu-Dent-Sud.html

Kutrescaladors ha dit...

Apali!!!! si es un joc de nens!!!!
facile facile!!!!
res, aquesta es una via per fer-la abans del vermut, i arribar a casa per fer la paella!!!
Ep!!!! quan dius que vols anar a fitar el descens? igual et venim a ajudar.....aixó si, pujant pel pilier Sud!!!

PGB ha dit...

Carai, fàcil fàcil!
Serà questió de tenir-la en compte ;)

Gatsaule ha dit...

Jo no la vaig trobar tan complicada la baixada, però sempre l'he feta de dia. Cal tenir present que el camí principal és molt marcat i que, baixis per on baixis, sempre el talles segur. I això dóna una certa confiança.

Ara, no m'imagino baixant de nit pel mig dels bàlecs i sense tenir massa clar si trobaríeu el camí....

Denis ha dit...

belle voie, belle page, mais faut mettre un lien vers la page où vous avez pris les photos !
Hello!
Nice route, beautifull webpage, but... you should include in your page a link to the website where you took the pictures from !